Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Bløde og hårde økonomiske nøgletal nærmer sig hinanden

Faldende forbrugerforventninger betyder bedre overensstemmelse mellem bløde og hårde nøgletal. Intet nyt på byggefronten

22.06.15 - Den sammensatte forbrugertillidsindikator dykkede i juni til +9,8 efter i de foregående tre måneder at have ligget på det meget høje niveau mellem +13 og +14, som ikke er set bedre siden 2006.

Forbrugernes bedømmelse både af samfundsøkonomi og egen økonomiske situation befinder sig solidt i det positive territorium, men i juni er der dog sket et lille dyk i forbrugerforventningerne på de fleste parametre.

- De usikkerhedsmomenter, som et folketingsvalg altid indebærer, kan muligvis have spillet midlertidigt ind i forventningsdannelsen, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri, der dog hæfter sig mere ved det langsigtede samspil mellem bløde og hårde økonomiske nøgletal.

Forbrugerforventningerne, som vel nok er det vigtigste ”bløde” økonomiske nøgletal, toppede i foråret 2015 midlertidigt på et næsten surrealistisk højt niveau, når der sammenlignes med de faktiske ”hårde” nøgletal vedr. BNP-vækst, privatforbrug osv.

- Men når det aktuelle dyk i forbrugertillid kombineres med den kraftige forbedring i de hårde nøgletal, som vi senest så med nationalregnskabet fra 1. kvartal, så indsnævres forskellen mellem bløde og hårde nøgletal nu med stormskridt, siger Bo Sandberg og fortsætter:

- Historisk har der været en ganske tæt overensstemmelse mellem forbrugerforventningerne og den faktiske økonomiske udvikling. Den sammenhæng har dog været afkoblet i 2013 og til dels 2014 – men tendensen her i 2015 er tydelig: Forventningsdannelse og realøkonomi er nu, med en vis forsinkelse, ved at indfinde sig igen, siger Bo Sandberg.

Set med byggebriller, er der ikke så meget nyt under solen i dagens forbrugertillidsindikatorer.

Trods et forår med historisk lave renter og mange lånekonverteringer, er der ikke i forbrugerforventningerne lagt op til nogen forbrugs- eller renoveringsfest. Således er der fortsat en overvægt af forbrugerne, der for øjeblikket ikke finder det fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder.

- Det tyder på et fortsat moderat privat renoveringsmarked, der bl.a. afspejler, at mange landsdele endnu ikke har fået del i det spirende økonomiske opsving, slutter Bo Sandberg.

Kontakt
Cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri, telefon 28 50 38 19
Pressechef Mogens Hjelm, Dansk Byggeri, telefon 40 29 92 32