Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Håndværkeren bliver brugt som rådgiver

Danske håndværkere er godt klædt på, når det gælder byggelovgivning, arbejdsmiljø og håndværksmæssige konstruktioner. Og det er godt nyt for boligejerne – for håndværkerne bliver i høj grad brugt som rådgivere

Når du skal vælge en håndværker, spiller mange ting ind. Skal du vælge håndværkeren med den laveste pris? Den bedste kvalitet? Eller ham, der holder til lige rundt om hjørnet?

- Først og fremmest bør du altid vælge en håndværker, som er omfattet af en garantiordning som fx Byg Garanti. Derudover er det en god idé at spørge i din omgangskreds. Hvis din nabo eller en i din familie kan anbefale en håndværker, så tag kontakt til ham. For tillid er det bedste udgangspunkt for et godt samarbejde, fortæller Peter Stenholm, direktør i Dansk Byggeri.

77 % af boligejerne bruger deres håndværker som rådgiver, når de skal i gang med et byggeprojekt, viser Bolius’ Boligejeranalyse 2015. Derfor er det også væsentligt, at man vælger en seriøs, professionel virksomhed, som løbende holder sig ajour med de byggetekniske regler og dermed kan give en korrekt, opdateret rådgivning.

Dansk Byggeri er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation for 6.000 virksomheder inden for byggeri og anlæg. Peter Stenholm fortæller, at arbejdet i Dansk Byggeri også er til stor støtte for private boligejere, der skal i gang med et byggeprojekt:

- En af vores opgaver er at formidle love og regler og sikre ordnede forhold – til gavn for både forbrugere og virksomheder. Vi har blandt andet udviklet Byg Garanti, Byggeriets Servicekoncept og AB Forbruger i samarbejde med Forbrugerrådet og Energistyrelsen. Disse ordninger er med til at stille forbrugerne rigtig godt, når de indgår et samarbejde med et af vores medlemmer.

Byggeriets Servicekoncept er en rettesnor for, hvordan en byggeopgave kan gennemføres. Ni gode punkter hjælper både forbrugere og håndværkere med, at der bliver lavet præcise aftaler om arbejdets udførelse, pris og varighed. AB Forbruger beskriver standardbetingelserne for de indgåede aftaler.

- Ved at tage udgangspunkt i Servicekonceptet sikrer du en flydende dialog, og med AB Forbruger er du sikker på et solidt aftalegrundlag. Hvis noget skulle gå galt i samarbejdet, får du et økonomisk sikkerhedsnet med Byg Garanti, for garantiordningen dækker sjusk, fejl og mangler op til 100.000 kr., fortæller Peter Stenholm.

Find Servicekoncept og AB Forbruger, og kom i kontakt med håndværkere, der er omfattet af Byg Garanti, på byggaranti.dk.


Kontakt
Direktør Peter Stenholm, Dansk Byggeri, tlf. 72 16 01 02
Chefkonsulent Anja Binderup, Dansk Byggeri, tlf. 25 66 63 07