Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Reglerne helt hen i vejret

Det er simpelthen urimeligt, at håndværkere skal straffes for, at de udfører opgaver både i Jylland og på Sjælland

Af erhvervspolitisk konsulent Michael Riff Alexandersen

Bragt i Jyllands-Posten 06.07.15 - En ny udtalelse fra Rigspolitiet viser endnu en gang, hvorfor reglerne om fartskrivere er en tung bureaukratisk og økonomisk byrde for håndværkere, der rammer helt skævt i forhold til, hvad de er tiltænkt.

Som reglerne er i dag, skal alle køretøjer have en fartskriver installeret, hvis de vejer over 3,5 tons med en anhænger, og de kører mere end 100 km væk fra firmaadressen. Der findes håndværkere rundt omkring i landet, der jævnligt kører i deres håndværkerbiler fra virksomheder i Jylland, når de skal lave håndværksopgaver på Sjælland eller omvendt. Nu siger Rigspolitiet så i en ny udtalelse til Dansk Byggeri, at disse håndværkere er underlagt loven, også selvom de først kobler anhængeren på bilen og dermed overstiger de 3,5 tons, når de når frem til Sjælland.

Det er simpelthen urimeligt, at håndværkere skal straffes for, at de udfører opgaver både i Jylland og på Sjælland. Reglerne om fartskrivere stammer fra en EU-forordning, som oprindeligt er lavet for at have kontrol med lastbilchauffører og buschauffører, der transporterer varer og passagerer over lange strækninger tværs gennem Europa.

De siger, at man som chauffør maksimalt må køre 4,5 time uden at holde pause. Et timeantal, som håndværkere meget sjældent kommer op på, når de kører fra firmaadressen til opgaver andre steder i landet. Alligevel er de forpligtet til at bruge 10.000-12.000 kr. på at installere en fartskriver i bilen, hvis de kører længere end 100 kilometer væk fra firmaadressen.

Det her område er noget, politikerne er nødt til at lave et regeleftersyn af, for loven rammer helt tydeligt skævt i forhold til, hvad den oprindeligt er tiltænkt.

Derfor vil jeg gerne opfordre den nye regering til at kigge loven efter i sømmene, for den skader de erhvervsdrivende inden for bygge- og anlægsbranchen, som risikerer at må sige nej tak til opgaver landet over på grund af reglerne.