Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Virksomheder trætte af det offentlige

For mange formularer, der skal udfyldes, for langsom tilbagemelding og komplicerede regler er nogle af de administrative byrder, som Dansk Byggeri har fået ind på deres nye meldeordning

Fortæl os om dine oplevelser med besværlige offentlige systemer, som irriterer dig i hverdagen. Den opfordring har Dansk Byggeri givet virksomhederne på deres hjemmeside, og i løbet af de første tre uger, har 16 virksomheder benyttet sig af meldeordningen.

- Det vidner om, at offentligt bureaukrati fylder meget hos virksomhederne. Tænk hvad der kunne komme ud af tiden, hvis de kunne bruge den på at skabe vækst og arbejdspladser i stedet for at udfylde diverse formularer og andet bureaukrati, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Michael Riff Alexandersen.

Noget af det, som virksomhederne er mest irriterede over er, at de i tide og utide skal indberette alverdens oplysninger til Danmarks Statistik.

- Det er helt sikkert nødvendigt, at virksomhederne bidrager med tal til Danmarks Statistik, men noget tyder på, at man med fordel kunne gøre det mere simpelt og tænke over på hvilke tidspunkter, det er mest belejligt for virksomhederne, siger Michael Riff Alexandersen.

Den nye Venstre-regering har meldt ud, at erhvervsrettet lovgivning kun træder i kraft to gange om året på faste datoer.

- Det er en løsning, vi har foreslået flere gange, så vi er meget glade for at se, at regeringen nu har taget den til sig. Vi håber desuden, at regeringen vil indføre en ordning, hvor nye administrative byrder indføres med tre måneders varsel, så virksomhederne har en reel chance for at implementerede dem i fornuftig tid. Og vi vil selvfølgelig løbende præsentere regeringen for de tip vi får fra virksomhederne på Dansk Byggeris ’Meld en regel’-funktion, siger Michael Riff Alexandersen.

Også reglerne på lærlinge området påpeger flere virksomheder er komplicerede, og det kræver masser af papirarbejde at have en lærling ansat.

- Det kan ikke nytte noget, at politikerne hele tiden siger, at de vil have, at flere virksomheder skal tage en lærling, hvis det så samtidig er smadderbesværligt. Det hænger ikke sammen, siger Michael Riff Alexandersen.

Her er Dansk Byggeris top fem over administrative byrder, der bør reduceres eller fjernes:

1) Omfattende krav om indberetninger til f.eks. Danmarks Statistik, der spænder vidt og timingen af indberetningerne er ikke optimal. Generelt snakker offentlige instanser ikke sammen og arbejder i forskellige tempi. Der bør etableres et centralt sted at indberette til det offentlige, hvor forskellige instanser kan trække informationer fra.

2) Langsommelig kommunikation med det offentlige. Elektroniske systemer som f.eks. Virk.dk er komplicerede og langsomme. Andre steder som f.eks. SKAT tager det meget lang tid at komme igennem det telefoniske servicesystem. Herudover er svartiderne for lange.

3) Meget papirarbejde, administration og særregler er forbundet med ansættelse af lærlinge. Reglerne på lærlingeområdet er unødvendigt komplicerede, f.eks. reglerne for udbetaling af løn og pension tager meget lang tid for virksomheder at finde rundt i.

4) Det er for nemt for debitorer ikke at betale og trække sager om manglende betaling i langdrag, mens virksomheder i mellemtiden er tvunget til at indbetale moms.

5) Reglerne for brug af firmabilerne er for rigide, og der tages ikke hensyn til håndværkeres mulighed for at parkere i f.eks. Københavnsområdet.

Meld en regel her (var link til 26504)

Kontakt
Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Michael Riff Alexandersen, telefon 30 36 01 59
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65