Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Danmark er blevet mere erhvervsvenlig

Ifølge Dansk Byggeri er det blevet nemmere og billigere at drive virksomhed i Danmark. Generelt set er kommunerne på flere områder blevet mere imødekommende overfor de lokale virksomheder

Flere genbrugspladser holder åbent mellem kl. 7 og 17, når virksomhederne arbejder, dækningsafgiften er reduceret i 14 kommuner, og flere kommuner holder årlige dialogmøder for virksomhederne. På 16 ud af 28 parametre, der handler om alt fra skatter og afgifter til sagsbehandlingstid og åbningstider er kommunerne generelt set blevet mere erhvervsvenlige. Det viser nye beregninger fra Dansk Byggeri.

 

- Vi ser særligt forbedringer, når det gælder åbningstiderne på genbrugspladserne, ligesom flere kommuner har en ambition om hele tiden at reducere dækningsafgiften. Der er fra kommunalpolitikernes side fokus på god service og fair priser. Begge dele er vigtige i virksomhedernes hverdag, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Morten Kamp Thomsen.

 

Derudover afholder flere kommuner årlige dialogmøder med virksomhederne, flere vej- og parkopgaver sendes i udbud og flere ledige er kommet i job.

 

- Erhvervsvenlighed er mange ting. Fx ved at udlicitere vej- og parkopgaver er der mulighed for at opnå besparelser på omkring 10 procent, fordi private virksomheder ofte har nogle stordriftsfordele, som en kommune ikke har. Skattekronerne løber længere på literen, og private har mulighed for at få nye opgaver. Det er en fordel for begge parter, siger Morten Kamp Thomsen.

 

Til gengæld har flere kommuner indført kædeansvar. Det er et skridt i en mindre erhvervsvenlig retning.

 

- Dansk Byggeri og 3F afholder i forvejen såkaldte 48-timers møder, hvor virksomheder, der er under mistanke for ikke at have orden i tingene, skal dokumentere, at overenskomsten overholdes. Det er et effektivt redskab, som overflødiggør kædeansvar, som også har den ulempe, at det i mange tilfælde udelukker små virksomheder fra at byde på de opgaver, som kommunen sender i udbud, siger Morten Kamp Thomsen og tilføjer:

 

- Jeg glæder mig dog over, at det samlet set går den rigtige vej og ikke mindst, at dialogen mellem det lokale erhvervsliv og kommunerne hele tiden bliver styrket. For når vi snakker sammen, så er der også gode muligheder for at forstå hinandens udfordringer og finde en løsning, der virker for alle parter.