Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Der er stor opbakning til Femern

Der fremstilles et fortegnet billede af holdningerne til Femern-forbindelsen, og desværre kan det ikke undgå at fortegne grundlaget for debatten. Dermed er der også risiko for, at de danske politikere kommer til at ryste på hånden og tøver til stor skade for Danmark

Af branchedirektør Niels Nielsen, Dansk Anlægsentreprenører

Der er tegnet et billede af, at det kun er danskerne, som vil have en Femern-forbindelse. Et billede som giver indtryk af, at tyskerne er imod, ligeglade eller komplet uvidende om planerne for den kommende forbindelse. Det billede svarer bare ikke til virkeligheden.

For det første har kansler Merkel ved flere lejligheder bekræftet, at Tyskland står ved trakta-ten om anlæg af en fast forbindelse over Femernbælt. Blandt modstanderne kender vi SPDs Bettina Hagedorn, som dog ikke er eksponent for den tyske holdning til projektet. Bettina Hagedorn er faktisk den eneste landspolitiker i SPD, der offentligt er modstander af Femern-projektet, og hun får på lokal basis følgeskab af de grønnes medlem af forbundsdagen Kon-stantin von Notz i kampen for at få genforhandlet statstraktaten. En politisk koalition, som må betegnes som yderst spinkel.

Så er der indsigelserne mod projektet. Der er i høringsperioden kommet ikke mindre end 3.000 indsigelser mod ansøgningen om bygningen af Femernforbindelsen. Det er der gjort meget ud af i Danmark. Her kan vi dog blive en del klogere ved at se nærmere på disse indsigelser og baggrunden for dem.

For det første adskiller mere end 90 % af indsigelserne sig indholdsmæssigt ikke væsentligt fra hinanden. De baserer sig alle på et grundlag leveret af advokaten for anti-FBFL initiativet, som er en ret lille gruppe af modstandere. Og de er ret få i forhold til de mange modstandere, der traditionelt mobiliseres, når infrastrukturprojekter er på bedding i Tyskland, og som hver gang handler om at vise kræfter og stikke en kæp i hjulet på nye anlæg.

Det er fair nok, at der er modstandere af Femernforbindelsen. Tilhængerne mener jo, at forbindelsen vil tilføre en betydelig værdi til såvel i nærområdet som de nærliggende stater. Og der er også motiveret modstand fx fra Scandlines, der naturligt nok vil beskytte deres guldgrube af en færgerute. Det er bare ikke fair at fremstille tyskerne som modstandere generelt, da der er støtte til forbindelsen fra mange sider i Tyskland.

Blandt politikerne i CDU, SPD og FDP er der støtte såvel på nationalt plan som regionalt i Schleswig-Holstein. Desuden er der støtte fra erhvervsorganisationer som IHK Schleswig-Holstein, Handelskammer Hamburg, UV Nord, HanseBelt og Femarnbelt Business Council, der vel repræsenterer mere end 250.000 virksomheder.

Der fremstilles altså et fortegnet billede af holdningerne til Femern-forbindelsen, og desværre kan det ikke undgå at fortegne grundlaget for debatten. Dermed er der også risiko for, at de danske politikere kommer til at ryste på hånden og tøver til stor skade for Danmark.