Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Håndværkere presses af dårlige betalere

Landets tømrermestre har problemer med at få betaling til tiden. Det viser en rundspørge, hvor flere peger på, at det er en stor udfordring at få betaling til tiden fra både kunder og samarbejdspartnere. Ifølge Dansk Byggeri er der tale om et generelt problem i branchen

Når kunder eller samarbejdspartnere er lang tid om at betale, kan det give store problemer for landets håndværksmestre. I de mest grelle tilfælde må virksomheder dreje nøglen om, fordi en forsinket eller udeblivende betaling betyder, at der ikke er penge til at betale egne regninger.

 

At det er noget, der giver problemer for landets håndværksvirksomheder, bekræftes af en rundspørge fra Træsektionen under Dansk Byggeri, hvor 109 tømrermestre har svaret. Her fortæller knap 70 procent, at de ser kunders manglende evne til at betale til tiden som en udfordring for branchen de kommende år. Falder snakken på samarbejdspartneres betaling, ser mere end 65 procent udfordringer i fremtiden.

 

- Desværre er det noget, der skaber problemer for hele bygge- og anlægsbranchen. Lige meget om der er tale om en offentlig eller privat kunde eller samarbejdspartner, sker det i dag alt for ofte, at der først betales efter den aftalte frist. Det gør, at der skal bruges tid og ressourcer på at rykke for pengene, men endnu værre er det i de tilfælde, hvor det betyder, at der mangler penge til at kunne betale egne regninger, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.

 

I dag skal det offentlige på grund af EU-regler betale inden for en vis frist, mens det aftales indbyrdes private kunder imellem.

 

- Vi er ikke ude efter, at der skal lovgives mere. Men der er behov for, at vi får rykket ved kulturen, så virksomheder ikke ender med at fungere som bank for andre, hvilket vi desværre ser eksempler på i dag, siger Torben Liborius og forklarer videre:

 

- Og så er det ikke nogen hemmelighed, at konkurrencen på markedet gør, at bygherre ofte dikterer vilkårene, hvor der simpelthen ikke er råd til at sige nej, selv om forslaget til betalingsfrist er lige på grænsen. Derfor bør der også løbende holdes øje med området.

 

Se rundspørgen for Træsektionen her (nævnte del findes på side 5)

 

Kontaktinformation

Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, telefon 23 32 34 95

Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65