Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Kommunernes vejvedligeholdelse skal i faste rammer

Flere danske kommuner undlader at investere i vedligeholdelse af vejnettet, hvilket blot vil gøre opgaven dyrere på sigt. Derfor bør opgaven flyttes over til private aktører, mener Danske Anlægsentreprenører

Det kan være en noget ujævn fornøjelse at bevæge sig rundt på de kommunale veje flere steder i landet. Og de seneste år er det faktisk blevet værre, har flere undersøgelser slået fast.

 

Hvis det kommunale vejnet skal vedligeholdes så sikkerhed, komfort og totaløkonomi optimeres, så trænger de kommunale veje til en opgradering på knap 5 milliarder kroner. Samtidig er der et efterslæb på de kommunale broer.

 

- Vi ser desværre, at kommunerne tænker for kortsigtet, når de skal forvalte vejbudgettet. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at kommunerne lader sig presse til at prioritere andre opgaver som børn, unge og gamle, men problemet er, at regningen bliver større og større for hver gang kommunalpolitikerne skubber vedligeholdelsesopgaven for en vej foran sig, siger Niels Nielsen, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.

 

Ifølge Danske Anlægsentreprenører er det især stramme kommunale budgetter, der får kommunerne til at tænke kortsigtet. Det viser, at kommunerne ikke er opgaven voksen, og derfor bør området udliciteres til private aktører gennem flerårige aftaler om drift og vedligehold af vejene.

 

- Hvis kommunalpolitikerne vælger den lette løsning og lader sig styre af forskellige pressionsgrupper frem for at vise mod til at prioritere udgifter til vejvedligeholdelse, så vil det på længere sigt koste dyrt. Det vil være en forkert måde at bruge skattekronerne, og derfor er man nødt til at skabe sikkerhed for, at kommunerne hvert år sætter de nødvendige beløb af, så der ikke justeres undervejs på budgettet, fordi byrådene får andre idéer, siger Niels Nielsen og forklarer videre:

 

- Som det ser ud lige nu, er der en stigende risiko for, at området er så underprioriteret, at kommunerne ikke kan klare den regning til genopretning, der er efter flere år med manglende vejvedligeholdelse. Især hvis tendensen fortsætter. Derfor er det nødvendigt at tænke i andre løsninger.

 

Kontaktinformation

Branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, telefon 25 66 63 14

Journalist i Dansk Byggeri, Nikolaj B. Petersen, telefon 40 12 98 75