Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Lad tilbudsloven være i fred

Det kan næppe være borgerlig-liberal politik at belaste danske byggevirksomheder med flere byrdefulde krav. Men det vil ifølge Dansk Byggeri være resultatet af den ønskede revision af Tilbudsloven

 

Dansk Byggeri opfordrer regeringen til at tage en revision af Tilbudsloven af bordet, fordi forslaget ikke skaber mere konkurrence men alene vil betyde flere byrdefulde og nyttesløse tilbudsgivninger.

 

Forslaget er en del af regeringens 2025-plan, hvoraf det fremgår, at langt flere opgaver i udbud skal annonceres offentligt. Samtidig vil man begrænse virksomhedernes mulighed for at indhente en håndfuld uformelt forhandlede underhåndsbud.

 

- Det ligner en forskruet konkurrencebesættelse mere end borgerlig-liberal erhvervspolitik. Konkurrence er godt, men der skal være mening med vilkårene. Dette forslag i regeringens ellers udmærkede og ambitiøse helhedsplan rammer ikke skiven, siger direktør Peter Stenholm, Dansk Byggeri, og uddyber:

 

- Det vil kun føre til, at virksomhederne og udbyderne druknes i et formalistisk tilbudshelvede, som i sidste ende vil afholde virksomhederne fra at byde, fordi omkostningerne ikke står mål med resultaterne. Det er således en illusion, at det vil bidrage til at øge konkurrencen.

 

Dansk Byggeri opfordrer derfor regeringen til at droppe dette element i 2025-planen. En fremtidig revision kunne i stedet være på sin plads, når udbudsloven også efterhånden bundfælder sig, her vil fx nogle af forhandlingselementerne kunne passes ind i en revision.

 

- Men først og fremmest må vi lægge afstand til de dele af den foreslående ændring, der i princippet åbner for, at virksomhederne skal bruge al for meget tid på at udregne tilbud. Det er logik, at jo flere virksomheder, der bruger tid på at give tilbud på den samme opgave, jo mindre er chancen for at vinde. Det vil således øge de samlede tilbudsomkostninger, de såkaldte ”transaktionsomkostninger”, som regeringen ellers arbejder på at reducere. Det giver ingen mening, og i sidste ende kommer kunderne jo til at betale, siger Peter Stenholm.

 

Kontakt

Direktør Peter Stenholm, Dansk Byggeri, telefon 41 17 47 36

Pressechef Mogens Hjelm, Dansk Byggeri, telefon 40 29 92 32

Kontakt

Peter Stenholm
Direktørpss@danskbyggeri.dk72160102 / 41174736Arbejdsgiversekretariat, Direktion, Juridisk afdeling