Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Manglende garanti kan blive dyrt for boligejere

Et byggeprojekt er ofte en større investering. Alligevel vælger mange boligejere at gamble med deres penge ved at bruge en håndværker, som ikke kan give garanti for det arbejde, de udfører. Det kan blive en dyr affære

Hvis det nye gulv er skævt, eller fliserne på badeværelset begynder at falde ned, tager man naturligvis fat i den håndværker, som har lavet arbejdet. Men er håndværkeren ikke omfattet af en garantiordning, kan det være både besværligt og umuligt at få udbedret byggefejl. Firmaet kan også være gået konkurs, og så er man efterladt uden nogen udsigt til hjælp.

- En ombygning eller renovering af huset er ofte et projekt, som man både sparer op til og bruger tid på at planlægge nøje. Derfor kan det også undre, at en del boligejere vælger at tage så let på, om håndværkeren er omfattet af en garantiordning, siger Peter Stenholm, direktør i Dansk Byggeri.

Er håndværkeren derimod dækket af Byg Garanti, får man som forbruger udbedret fejl og mangler, hvis betingelserne i Byg Garantis vedtægter er opfyldt. Og Byg Garanti dækker synlige mangler i op til 3 år og skjulte mangler i op til 10 år efter, at byggeriet er færdigt.

- Garantien koster ikke ekstra og dækker fejl og mangler op til 100.000 kr. Hertil kommer, at man slipper for den lange, seje tur gennem retssystemet. En proces som godt kan få en del boligejere til at opgive på forhånd, siger Peter Stenholm.

Afviser tvivlsomme virksomheder
Alle medlemmer af Dansk Byggeri er omfattet af Byg Garantiordningen. Og Dansk Byggeri lukker ikke hvem som helst ind.

Hvert år afvises 75-100 af de virksomheder, der søger medlemskab i Dansk Byggeri. En række af virksomhederne afvises på grund af rod i økonomien, men det sker også, at virksomheder afvises, fordi Dansk Byggeri bliver bekendt med, at de ikke laver ordentligt håndværk.

- Vi er grundige, når vi optager medlemmer i Dansk Byggeri. Et medlemskab af Dansk Byggeri skal være en blåstempling, blandt andet så forbrugerne undgår klamphuggere og konkursryttere, slutter Peter Stenholm.

Om Byg Garanti
Formålet med Byg Garanti er at sikre, at private forbrugere ikke lider økonomisk tab som følge af fejl og mangler ved håndværksmæssigt arbejde, som er udført af Dansk Byggeris medlemmer.

Med Byg Garanti er forbrugeren sikret:

- At håndværkeren er medlem af Dansk Byggeri
- Garanti efter arbejdet er færdigt
- Dækning mod sjusk, fejl og mangler op til 100.000 kr.

Læs mere på www.byggaranti.dk  

Kontaktinformation
Direktør Peter Stenholm, Dansk Byggeri, tlf. 72 16 01 02
Kommunikationskonsulent Mette Skovgaard Petersen, Dansk Byggeri, tlf. 30 27 37 01