Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Større vej- og parkafdelinger bør lukke for kommunale entreprenører

Regeringen vil have landets 98 kommuner til at give en række opgaver fra sig. I stedet skal opgaverne samles i nogle større centre. Der er tale om opgaver såsom it-drift, vedligeholdelse af veje og bogholderi. Dansk Byggeri ser positivt på forslaget

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) står bag regeringens forslag "fælles løsninger". Dansk Byggeri forventer, at forslaget, der vil samle driften af vej- og park i større enheder, vil lukke den sidste kommunale materielgård - og bidrage til at sikre flere penge til kernevelfærd.

 

- Dansk Byggeri er naturligvis enig i behovet for at finde den mest rationelle drift af kommunernes veje og parker. Er der god samfundsøkonomi i at samle driften i større fælleskommunale enheder, er Dansk Byggeri absolut positive, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Morten Kamp Thomsen, og tilføjer:

 

- Det giver ikke mening, at kommunerne skal betale ekstra for vej- og parkdrift, hvis fælles kommunale opgaveløsninger sparer penge og sikrer mere økonomisk rum til kernevelfærd.

 

Han henviser til, at Finansministeriet har fået udarbejdet en konsulentrapport, der viser, at der kan spares knap én milliard kroner ved at samle vejvedligehold i fem store center.

 

- Når det nu er veldokumenteret, at kommuner med et større vejnet køber billigere ind, udnytter medarbejdere og materiel bedre og kan derfor også løse opgaven billigere, så skal gevinsten selvfølgelig indløses. Vi ved fra Vejdirektoratet, at der her er sparet meget ved at samle deres indkøb i større udbud, fortæller Morten Kamp Thomsen og tilføjer:

 

- Og lad os så lige få slået fast, at det ikke må blive et påskud til, at kommunerne stabler nye store fælles materielgårde på benene. Ambitionen bør selvfølgelig være at høste nogle af de besparelser, der ligger i at få sendt endnu flere opgaver i udbud og samle administrationen i større enheder, siger Morten Kamp Thomsen.

   

Der er meget stor forskel på hvor stort et vejnet, som de enkelte kommuner har ansvaret for. Kommuner med det største vejnet har små 2.000 kilometer veje. I den anden ende finder vi kommuner, der ikke har ansvaret for mere end 60 km veje.

 

 

 

Kontaktinformation
Morten Kamp Thomsen, erhvervspolitisk konsulent, Dansk Byggeri, telefon 26 79 71 34
Pressechef Mogens Hjelm, Dansk Byggeri, telefon 40 29 92 32