Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Den svære samtale

  • Venteliste
  • Få pladser
  • Ledige pladser

Som leder har man løbende behov for at give medarbejderne en konstruktiv feedback. Men når det ikke er nok, er det nødvendigt at få det bedste ud af en svær samtale om ændring af en uønsket adfærd. Og derfor er det afgørende, at man er i stand til at forberede, gennemføre og følge op på den svære samtale til gavn for virksomheden og i sidste ende også den enkelte medarbejder.

Indhold
Kurset tager udgangspunkt i de situationer, hvor du som leder skal formidle et svært budskab til en medarbejder. Det er vigtigt at være klædt godt på, hvis du skal kunne gennemføre en værdig og konstruktiv samtale. Det bliver du i stand til på dette kursus. På kurset får du indsigt i de forskellige typer af svære samtaler og deres kerneproblematikker. Du får værktøjer til at styre samtalen på en professionel og struktureret måde – lige fra forberedelsen til gennemførelsen af samtalen.

I løbet af kurset lærer du om:

  • de forskellige typer af svære samtaler, deres indhold og forløb
  • de juridiske aspekter vedrørende flere af de svære samtaler
  • hvornår du skal inddrage tredjepart i samtalen og henvise til eksperthjælp
  • hvilke typiske reaktioner du kan forvente, og hvordan du skal håndtere dem
  • hvordan du opnår en konstruktiv dialog undgår en uværdig diskussion

Udbytte
Du får trænet din verbale og nonverbale kommunikation og får et dybere kendskab til dine følelser og reaktioner, når du skal håndtere svære emner med medarbejderen. Du får kommunikative værktøjer til at skabe større tillid og bedre kontakt til medarbejderen, så misforståelser undgås og gode løsninger kan findes.

Desuden får du:

  • masser af træning i de forskellige samtaler – også dem med ansættelsesretlige konsekvenser
  • metoder til, hvordan du adresserer uhensigtsmæssig medarbejderadfærd
  • viden om, hvordan du holder den professionelle balance

Undervisningsform
Kurset består af to adskilte undervisningsdage, hvor hovedvægten er lagt på masser af konkret træning og sparring med de andre deltagere og underviseren. Vi tager udgangspunkt i cases fra deltagernes egen hverdag, og det forventes derfor, at du medbringer en case fra dit arbejde, der vedrører de svære samtaler. Mellem de to kursusdage er der mulighed for at få råd og vejledning samt sparring med underviseren (via mail og telefon), så du kan få det størst mulige udbytte. Der vil også være øvelser og hjemmearbejde, som skal forberedes til anden kursusdag.

Målgruppe
Kurset henvender sig til ledere og andre med personaleansvar, der ønsker at blive klædt bedst muligt på til at forberede og gennemføre svære samtaler.

Alternative steder/datoer

Horisont/Koldkærgård Hotel & Konferencecenter

7/3 2019 til 28/3 2019

Scandic Roskilde

3/9 2019 til 24/9 2019

Tilmeld nyhedsbrev

Få aktuelle kursustilbud og invitationer til arrangementer i vores ugentlige nyhedsbrev. Du deltager samtidig automatisk i lodtrækningen om et supergavekort på 200 kr.

Tilmeld dig her