Finanslov sikrer permanent håndværkerfradrag

Med den netop indgåede aftale om håndværkerfradraget sikrer et flertal på Christiansborg bekæm-pelse af sort arbejde for milliarder af kroner og lærepladser i håndværkervirksomhederne. Dansk Byggeri kvitterer og kalder aftalen for godt håndværk

Aftalen om håndværkerfradraget er indgået af de borgerlige partier som en del af finansloven for 2018 og gør det eksisterende håndværkerfradrag permanent med få ændringer, så der ikke længere skal være usikkerhed omkring det.

Ny aftale om fradrag opfylder danskernes store ønske

– Vi glæder os over, at aftalepartierne har realiseret danskernes store ønske om at bevare håndværkerfradraget. Det er et rungende ja til at give folk en hjælpende hånd med at vedligeholde deres bolig, bekæmpe sort arbejde og skabe flere lærepladser, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen og fortsætter:

– Det er helt afgørende, at håndværkerfradraget nu er blevet permanent, så danskerne såvel som håndværkervirksomhederne ved, hvad de har at regne med fremover. Det har Dansk Byggeri i meget lang tid arbejdet for at skabe bred forståelse for.

Tak til aftalepartierne bag det nye håndværkerfradrag

Dansk Byggeri anerkender, at alle aftalepartierne har været under pres for at finde flere penge til ordningen.

– Regeringen har alligevel fundet plads til både hjemmeservice og håndværkerarbejde i ordningen. Det er i sig selv godt håndværk. Men jeg vil særligt sige tak til Dansk Folkeparti, der hele tiden har haft en god forståelse for, at fradraget ikke handler om at øge aktiviteten i byggebranchen, men om at vedligeholde folks boliger, minimere sort arbejde og sikre lærepladser, understreger Lars Storr-Hansen.

Håndværkerfradrag fjerner sort arbejde for milliarder

Håndværkerfradraget er effektivt til at bekæmpe sort arbejde. Siden fradraget blev indført i 2011 er det sorte håndværker- og servicearbejde faldet med 8,6 mia. kr. ifølge data fra Rockwool Fonden. Det har ifølge Dansk Byggeris overslagsberegning medført en ekstra skatteindtægt på cirka 1,5 milliarder kroner.

Håndværkerfradraget vil give plads til flere lærlinge

Desuden giver et udvidet håndværkerfradrag flere af de opgaver, som udføres af lærlinge. I stedet for at opsuge mere arbejdskraft vil fradraget i høj grad fortsætte med at bidrage med lærepladser, der kan få flere unge i gang med en håndværksuddannelse. Det er afgørende for at sikre kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.

Positivt med lavere takster over Storebælt

Erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen glæder sig samtidig over, at forligspartierne bag finansloven også har udvist rettidigt omhu på kystbeskyttelse, lavere takster over Storebælt med positiv effekt på mobiliteten og dermed også erhvervslivets og lønmodtagernes rammevilkår – samt afskaffelse af smartphoneskatten fra 2020..

- Det er særdeles positivt, at lavere takster over Storebælt ledsages af et opgraderet motorvejsnet over Fyn, da lavere takster og øget fremkommelighed naturligvis hænger sammen, siger Lars Storr-Hansen.

Administrerende direktør Lars Storr-Hansen, telefon 41 19 33 04

Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69