Flere vil være murere og tømrere

Det går fremad med at få flere til at vælge en håndværkeruddannelse. De seneste praktikpladstal viser 13 procent flere uddannelsesaftaler end samme periode sidste år. En glædelig, men også helt nødvendig udvikling, for at sikre nok faglærte håndværkere i de kommende år, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl

Opgørelsen dækker perioden januar-september. Der er indgået godt 6.200 uddannelsesaftaler i bygge- og anlægsbranchen i årets første ni måneder, mens det tilsvarende tal sidste år var knap 5.500 uddannelsesaftaler.

- Virksomhederne indgår flere uddannelsesaftaler end sidste år, og det er meget positivt. Det viser, at den indsats, som blandt andet Dansk Byggeri og uddannelsesstederne gør for at skaffe flere praktikpladser, bærer frugt, siger Louise Pihl og fortsætter:

- Fremgangen skal nemlig ses på baggrund af, at antallet af nye uddannelsesaftaler inden for alle erhvervsuddannelser er faldet knap seks procent i 2017 i forhold til samme tidspunkt i 2016. Så nogle uddannelser går meget tilbage, mens byggeriets uddannelser går frem.

Flere praktikpladser inden for de store fag

Især antallet af aftaler for murere, tømrere og bygningsmalere er steget, og det er de store fag inden for byggeriet.

- Prognosen siger, at vi i 2027 risikerer at mangle 17.000 håndværkere, og det er nu i de gode tider, at vi skal uddanne fremtidens håndværkere. Vi skal glæde os over den positive fremgang, men Dansk Byggeri vil presse endnu mere på, siger Louise Pihl og fortsætter:

- I starten af december sender vi et brev til alle vores medlemmer med opfordring til, at virksomhederne endnu engang ser på, om der kan være plads til en lærling mere, eller om det vil være muligt for første gang at tage en lærling. Det gør vi, fordi vi kan se, at der trods flere aftaler og en kæmpe uddannelsesindsats fra vores medlemmer, stadig er lærlinge i skolepraktik på nogle fag.

Mangel på struktørlærlinge

Mens antallet af praktikpladser er steget inden for de store fag, så kæmper flere af de mindre og mellemstore bygge- og anlægsfag med status quo eller nedgang i antallet af aftaler.

-På nogle fag oplever vi, at det bliver sværere og sværere at skaffe lærlinge. Det gælder især inden for struktøruddannelserne, men også gulvlæggerne kæmper med at finde lærlinge, siger Louise Pihl.

- Det er rigtig ærgerligt, og det viser, at der er et kæmpe behov for at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne. Derfor fortsætter vi vores indsats med at få folkeskoler ud og opleve dagligdagen på byggepladserne, så flere unge får lyst til at vælge en uddannelse hos os, slutter Louise Pihl.

Underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri, telefon 25 66 63 12

Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, telefon 23 25 84 69