107 nye lærepladser til kommende håndværkere

På DM i Skills viser lærlinge deres færdigheder frem. Bliver man inspireret af de dygtige kommende håndværkere, kan man slå et smut forbi Byggeriets Uddannelsers stand og se på praktikpladser. Dansk Byggeri har opfordret medlemmerne til at finde ekstra praktikpladser

Der bliver brug for faglært arbejdskraft i fremtiden. I en julehilsen i december til Dansk Byggeris medlemmer opfordrede formand Claus Bering og administrerende direktør Lars Storr-Hansen virksomhederne til at finde plads til én eller flere ekstra lærlinge i virksomheden.

Den opfordring har skaffet 107 nye praktikpladser inden for byggeriet. De bliver annonceret på DM i Skills 18.-20. januar i Herning.

Mange lærepladser i byggeriet

- Dansk Byggeris medlemmer har meldt meget positivt tilbage på vores opfordring, og det er godt gået. I forvejen er der rigtig mange i lære hos vores medlemmer. En femtedel af alle elever på erhvervsuddannelser i Danmark er i praktik i en virksomhed i bygge- og anlægsbranchen, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl og fortsætter:

- Det går altså godt, men det er også nu, vi skal have uddannet fremtidens arbejdskraft. Prognoserne siger, at vi i 2027 risikerer at mangle 17.000 håndværkere. Jeg håber, at flere unge får øjnene op for de gode muligheder, der er i bygge- og anlægsbranchen. De kan få et spændende job i en branche, som helt sikkert får brug for dem i fremtiden.

Louise Pihl peger på, at det heldigvis går den rigtige vej inden for byggebranchen. Antallet af nye lærlinge stiger, og antallet af lærlinge i skolepraktik falder.

Der vil mangle anlægsstruktører

De 107 praktikpladser dækker de fleste af Dansk Byggeris fag. Men der er især mange praktikpladser til lærlinge, der vil være bygningsstruktører og især anlægsstruktører. Virksomhederne mangler i stigende grad anlægsstruktører, og derfor en det helt nødvendigt at få uddannet flere.

- Vi kommer til at mangle faglært arbejdskraft inden for de fleste håndværksfag. Men for nogle fag er det mere akut end for andre. Det er helt tydeligt, for 30 af de 107 praktikpladser er anlægs- og bygningsstruktører, siger Louise Pihl.

Fakta om praktikpladserne

De 107 praktikpladser annonceres til DM i Skills. Hovedparten af praktikpladserne ligger i Jylland, hvor DM i Skills afholdes. På Byggeriets Uddannelsers stand vil der være kontaktinformation til de konkrete virksomheder, men man behøver ikke møde op til DM i Skills for at komme i betragtning.

Underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri, telefon 25 66 63 12

Kommunikationskonsulent Karin Skolnik, Dansk Byggeri, telefon 23 25 84 69