Bygge- og anlægsvirksomhederne bruger mere it – men slet ikke nok

Bygge- og anlægsbranchen bliver mere og mere digital, viser Dansk Byggeris nye it-analyse 2018. Men branchen halter stadig efter det øvrige erhvervsliv. Fem års uafbrudte stigninger i it-investeringerne er nu afløst af et mindre fald. Det bekymrer Dansk Byggeri.

Helt overordnet går det fremad med brugen af it i bygge- og anlægsvirksomhederne. Computere, mobiltelefoner og andre it-værktøjer har afløst ringbind, sedler og plancher. Og it bruges i dag i stadig flere af de processer, der indgår i det daglige arbejde. Digitale tilbud, planlægning af produktionen, aflevering og fakturering på mail er blot få eksempler på, hvor det går fremad, i Dansk Byggeris årlige analyse af, hvordan det står til med brugen af it i dagligdagen.

Byggeriet halter langt bagefter

Men der er lang vej igen. Den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at bygge- og anlægsvirksomhederne i 2016 investerede knap 12.000 kr. i it pr. fuldtidsansat. Mens det i erhvervslivet i gennemsnit var 60.000 kr. - altså fem gange så meget.

- Samtidig kan vi se, at it-investeringerne i byggeriet ikke længere stiger. Det er meget alvorligt, fordi virksomheder, der ikke investeret i it og ny teknologi risikerer at miste indtjening og blive overhalet af konkurrenterne. Hele branchen kan blive langt mere effektiv og løfte produktiviteten, hvis den tager mere teknologi og it til sig, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Hjælp at hente på it-messe til februar

På Dansk Byggeris årlige it-messe den 5. og 6. februar i hhv. Taastrup og Aarhus er der hjælp at hente. Her kan virksomhederne blive inspireret af mere end 30 af de bedste leverandører af it-værktøjer. Messen er for alle, både virksomheder, der slet ikke bruger it og for dem, der har hele it-værktøjskassen fyldt.

- For mange især mindre bygge- og anlægsvirksomheder er det formentlig svært at overskue de mange muligheder og tilbud, der er på markedet. Men her kan it-messen inspirere. Vi kan garantere, at alle får en helt klar fornemmelse af, hvad der findes af nye muligheder for netop dem, siger direktør i Dansk Byggeri Michael H. Nielsen.

Stort behov for mere it

I Dansk Byggeris it-analyse efterlyser virksomhederne selv mere viden om it og digitale løsninger. Hver femte siger, at de kunne tænke sig bedre it-værktøjer til at styre økonomien, mens hver fjerde virksomhed efterlyser bedre it til at styre produktionen, sikre kvaliteten og forbedre kalkulationen. Alligevel er det kun lige knap halvdelen af bygge- og anlægsvirksomhederne, der har investeret i it-værktøj inden for det seneste år.

Info og tilmelding til Dansk Byggeris it-messe

Dansk Byggeris Barometer om it-analysen