Byggeriet skal have gavn af nyt fradrag for forskning

Byggeriet har ikke samme tradition for forsknings- og udviklingsaktiviteter som fx industrien. Men med et nyt skattefradrag er det en god forretning at synliggøre de forsknings- og udviklingsudgifter, som også bygge- og anlægsvirksomhederne har. Det vil Dansk Byggeri nu sætte fokus på

Det er ”the usual suspects” medicinalindustrien og erhvervsservicesektoren, der især afholder udgifter til forskning og udvikling. Ifølge Danmarks Statistik brugte erhvervslivet i 2016 i alt 42,9 milliarder kroner på forskning og udvikling. Heraf stod industrien for 24,2 milliarder kroner og erhvervsservice for 6,2 milliarder kroner.

Bygge- og anlægsbranchen ligger så lavt, at man end ikke har sin egen kategori i oversigten fra Danmarks Statistik. Men ifølge Dansk Byggeri er det ikke en naturlov, at det er sådan.

- Det handler ikke om, at håndværkerne skal til at gå rundt med hvide kitler til dagligt, når der slås søm i, og kalde det for ”forskning”. Men virksomhederne skal træde et skridt væk fra de daglige rutiner og spørge sig selv, om der mon ikke er noget af det, man gør i forvejen, der er forskning og udvikling, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

- For eksempel kan produktudvikling, procesudvikling, driftsoptimering og digitalisering betegnes som forskning eller udvikling. Udgifter til sådanne opgaver kan fremover med fordel gøres synlige med en ekstra linje i virksomhedsregnskabet.

Virksomhederne skal gøre udgifterne synlige

Der er to nødvendige forudsætninger for, at byggeriet kan få gavn af det kommende forhøjede forsknings- og udviklingsfradrag på 101,5 procent, der er på vej til at blive indført med virkning allerede fra i år:

• Information til branchen om de muligheder, der ligger i fradraget.
  • En indsats fra virksomhederne selv for at gøre deres forsknings- og udviklingsudgifter synlige.

- Vi vil i Dansk Byggeri gerne udbrede kendskabet til det nye forhøjede skattefradrag. Vi vil også kæmpe den politiske kamp, så initiativet lovmæssigt tolkes så bredt som muligt. På den måde kan det gøre gavn for det brede erhvervsliv, herunder bygge- og anlægsvirksomhederne og SMV´erne, siger Bo Sandberg.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, telefon 28 50 38 19

Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri, Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69