Danmark har brug for udenlandske medarbejdere

Debatindlæg af adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri. Bragt i Jyllands-Posten den 30. oktober 2018

Den danske økonomi vil lide store tab uden adgang til de mange dygtige og motiverede udlændinge, der gerne vil arbejde i Danmark. Det gælder uanset, om der er tale om højtuddannede, faglærte eller ufaglærte. Og bygge- og anlæg er en af de mange brancher, som er afhængige af de udenlandske medarbejdere.

Udlændingene fylder godt på de danske byggepladser og anlægsarbejder. Gennem det seneste år har der arbejdet næsten 39.000 udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen. Og forestiller man sig, at bare hver fjerde forlod jobbet, ville det få store konsekvenser. Ikke bare for byggeriet, men for hele samfundet.

En analyse, som Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at det vil koste Danmark ca. 800 millioner kroner at vinke farvel til 10.000 udenlandske medarbejdere i byggeriet. Uden adgang til de nødvendige medarbejdere vil en del af byggeriet gå i stå. Det vil have en negativ effekt på hele samfundet, som rækker langt ud over bygge- og anlægsbranchen. Mange danskere i følgeerhverv som transportbranchen og industrien vil miste deres arbejde. Og det offentlige vil skulle spare 800 mio. kr. – fx på daginstitutioner, skoler, ældrepleje, veje og anden velfærd, som vi alle sammen nyder godt af.

Ser man på hele samfundet, hvor der gennem det seneste år har arbejdet 375.000 udlændinge i Danmark, ja så er det åbenlyst, at de udenlandske medarbejdere i høj grad er med til at holde hånden under vores velfærdssamfund.

I dag udgør udlændinge godt otte procent af beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen, når man tager højde for, at en del af dem er her i forholdsvis kort tid. Langt de fleste er fra Østeuropa. Men vi kan ikke længere tage dem for givet. Danskernes udenlandske kollegaer er nemlig også attraktive i mange andre lande, hvor der mangler arbejdskraft - ikke mindst i deres hjemlande. Og Polen, Rumænien og Bulgarien har opfordret deres landsmænd til at komme hjem og arbejde.

Også herhjemme har mange byggevirksomheder svært ved at finde medarbejdere med de rette kvalifikationer. For at få hænder nok er de nødt til også at rette blikket mod udlandet.

Derfor er det ikke holdbart at lange ud efter de udenlandske medarbejdere. Både nu og på længere sigt er de guld værd for hele samfundet. Ifølge Krakas vurdering tjener statskassen i gennemsnit ca. 80.000 kroner om året pr. udenlandsk medarbejder i byggeriet. De bidrager nemlig til skattebetalingen på lige fod med danskerne men uden at trække lige så meget på velfærdsydelser. Derfor giver det ingen mening at blande debatten om tilstrømning af flygtninge sammen med de mange fordele, som de kvalificerede udlændinge, der kommer hertil for at arbejde, bidrager med.

Læs hele analysen fra Kraka her:

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02