Dansk Byggeri glæder sig over flere unge på erhvervsuddannelserne

Flere unge har søgt ind på en erhvervsuddannelse i år. Og det er især teknologi, byggeri og transport, der trækker. Dansk Byggeri glæder sig til at byde de mange nye elever velkommen.

Nu går det fremad. 19,4 af de elever, der forlader grundskolen, har valgt en erhvervsuddannelse. Det er en stigning på knap ét procentpoint i forhold til sidste år.

- Jeg er glad for, at flere unge har søgt ind på en erhvervsuddannelse i år. Der er især sket en stigning i antallet af unge, der har søgt en erhvervsuddannelse inden for teknologi, byggeri og transport. I alt har 10 procent af samtlige unge, der forlader grundskolen, valgt teknologi, byggeri og transport, og vi kan sige velkommen til mere end 6.600 elever, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Hun glæder sig over, at flere unge ønsker at blive en del af bygge- og anlægsbranchen.

- Der er godt gang i byggeriet lige nu, og bygge- og anlægsvirksomhederne oprettede 15 procent flere praktikpladser sidste år. En udvikling, der vil fortsætte i år. Jeg hilser alle de kommende talentfulde håndværkere velkommen. Der er brug for dem nu, hvor de store årgange af håndværkere er på vej på pension, siger Louise Pihl.

Godt på vej, men ikke i mål
Trods den gode nyhed er der langt op til det nationale mål om at 25 procent af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse.

- Der er stadig et stykke vej endnu. I Dansk Byggeri vil vi fortsætte med at gøre bygge- og anlægsbranchen synlig for både lærere, elever og deres forældre. Venstres forslag om at flytte de kommunale 10. klasser ud på erhvervsskolerne, kan være med til at flere får øjnene op for de mange spændende uddannelser og karrieremuligheder, en erhvervsuddannelse rummer, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Louise Pihl, Underdirektør Dansk Byggeri, lop@danskbyggeri.dk. Telefon 25 66 63 12
Helen Jensen, Pressechef Dansk Byggeri. hje@danskbyggeri.dk. Telefon 21 24 47 02