Fabriksbetonforeningen efterlyser unikke byggerier og anlæg støbt på stedet

Fabriksbetonforeningen efterlyser byggerier og anlæg til In-situ Prisen. For at blive nomineret til prisen skal byggeriet eller anlægget på spændende vis udnytte potentialet i at støbe beton på stedet.

Det er 14 år siden, at Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri uddelte In-situ Prisen for første gang, dengang gik prisen til Aros, Aarhus Kunstmuseum. In-situ Prisen gives til personer eller firmaer, som har stået for unikt arbejde i pladsstøbt (in-situ = på stedet) beton, og som har udfordret materialets formbarhed og potentiale. Beton er nemlig noget helt særligt, der gør det muligt at forme flotte og karakterfulde konstruktioner. Konstruktioner, der ikke kan opnås med andre materialer.

Jagten er i gang

Alle kan indstille kandidater til In-situ Prisen frem til den 1. november 2018 ved at sende billeder og en kort beskrivelse af projektet til arl@danskbyggeri.dk.

- Vi søger igen i år et stærkt felt af kandidater, der på spændende vis har udnyttet betonens enestående formbarhed. Vi har gennem tiden set mange gode eksempel på fantastiske og unikke løsninger med in-situ støbt beton, og igen i år er der brug for projekter, der kan gå forrest og inspirere andre til at udnytte betonens store potentiale, siger konsulent for Fabriksbetonforeningen, Anne Rosenkilde Lajer.

Kvæsthusprojektet ved Skuespilhuset i København vandt In-situ Prisen 2017. De andre nominerede projekter var Tirpitz Museet ved Blåvand, Axel Towers og Faunapassagebroen ved Dyrehaven i Silkeborg.

Vinderen afsløres 28. marts 2019

Dommerkomitéen for In-situ Prisen består af Jesper Gottlieb fra Gottlieb Paludan Architects, der sammen med arkitektkollegaen Sophus Søbye fra Sophus Søbye Arkitekter vælger vinderen blandt de nominerede projekter.

In-situ Prisen 2019 overrækkes den 28. marts ved en stor prisfest på Dansk Arkitektur Center i København.

Yderligere oplysninger:
Anne Rosenkilde Lajer, konsulent for Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri, mobil: 28 72 31 23 og arl@danskbyggeri.dk.

Stine Bo Christensen, kommunikationsrådgiver i Dansk Byggeri, mobil: 53370136 og sbc@danskbyggeri.dk

Billedtekst:

Kvæsthusprojektet blev hædret for veludført håndværk og stringent arkitektur ved In-situ Prisen 2017. Foto: Torben Ekserod