Lønmodtagerne flytter til de store byer

Folk flytter hen, hvor jobbene er. Det betyder, at lønmodtagerne i løbet af i seneste ti år er flyttet fra yderområderne til storbyerne og de regionale vækstcentre.

- Man behøver ikke nogen VAR-granskning for at kunne se, at der i løbet af det seneste tiår er sket en massiv flytning af lønmodtagere fra yderområderne til de store byer, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

 

Mens det samlede antal beskæftigede lønmodtagere i Danmark stort set er uændret fra 2008 til 2018, så er der sket voldsomme interne forskydninger i landet. Ifølge Danmarks Statistik er der i samme periode kommet 21,4 procent flere lønmodtagere i Københavns Kommune og 10,5 procent flere i Aarhus. Omvendt er der siden 2008 blevet 21,9 procent færre lønmodtagere på Lolland og 16,1 procent færre beskæftigede i en kommune som Struer.

 

- Siden finanskrisen er både job og lønmodtagere flyttet til de store byer. Det skyldes en generel urbaniseringstrend, men også en forskydning i erhvervsstrukturen, hvor det især er servicesektoren og oplevelsesøkonomien, der oplever vækst, og netop disse erhverv er dominerende i de større bysamfund, siger Bo Sandberg.

 

- Der er tilmed en dobbelt urbanisering i gang. Flyttemønstrene går ikke kun mod de store universitetsbyer, men også til regionale vækstcentre som Hillerød, Køge, Næstved, Kolding og Silkeborg.

 

Der skal bygges studieboliger
- Den aktuelle samfundsudvikling, som givetvis er kommet for at blive, stiller store krav til byggepolitik og byggeaktivitet. Det er afgørende, at der for eksempel bygges studieboliger i universitetsbyerne og at udbuddet af boliger i byerne kan følge med efterspørgslen. Både for at møde medborgernes håb, ønsker og forventninger, men også for at modvirke bobletendenser på markedet, siger Bo Sandberg.

 

- Omvendt betyder fraflytningen, at det nogle steder i landet er relevant at fokusere på nedrivningspuljen, så landsbyer ikke står og forfalder, hvorved der i værste fald begyndes en negativ spiral.

 

- De markant ændrede bosætningsmønstre og jobvæksten i de store byer stiller også store krav til vores infrastruktur, der gerne skal følge med befolkningsudviklingen. Det er blandt andet i det lys, at for eksempel behovet for en østlig ringvej/havnetunnel og yderligere metroudbygning i København skal ses, siger Bo Sandberg.

 

Kontakt
Cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri, telefon 28 50 38 19
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69

Loading...


Vi har brug for din mening

Dansk Byggeri foretager en måling af brugernes tilfredshed med hjemmesiden. Vi håber derfor, at du vil deltage ved at besvare nogle få spørgsmål. Det tager ca. 3 minutter.

På forhånd tak for hjælpen.
Dansk Byggeri



I forbindelse med at du vælger/fravælger at deltage i denne undersøgelse, oprettes der en cookie på din computer. Cookiens formål er alene at sikre, at du ikke bliver bedt om at deltage igen. Der opbevares ikke personrelaterede oplysninger, og cookien indeholder ikke virus.