Miljøøkonomiske vismænd glemmer energibesparelser

I klimapolitikken mod 2030 bør der kun sættes mål for reduktion af drivhusgasser, anbefaler formandskabet for Det Miljøøkonomiske Råd i ny rapport. Det er for snævert, mener Dansk Byggeri

Formandskabet for det Miljøøkonomiske Råd har tirsdag offentliggjort deres årlige rapport ”Økonomi og Miljø 2018”. Rapporten anbefaler, at klimapolitikken mod 2030 prioriterer et mål for at reducere drivhusgasser i stedet for et mål for vedvarende energi og energibesparelser.

- Det er ikke nok med et mål for at reducere drivhusgasser alene, hvis vi skal nå målet om fossil uafhængighed i 2050 på en omkostningseffektiv måde. Bygninger står for cirka 40 procent af vores energiforbrug. Får vi ikke sparet mere på energien, bliver den grønne omstilling dyrere end den behøver at være, siger Camilla Damsø Pedersen, chefkonsulent Dansk Byggeri

Mål for energibesparelser

Formandskabet for Det Miljøøkonomiske råd antager, at mål for vedvarende energi og energibesparelser øger de omkostninger, der er forbundet med at reducere udledningen af drivhusgasser. En analyse fra Aalborg Universitet viser ellers, at det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, hvis vores varmeforbrug i bygninger reduceres med 40 procent frem mod 2050.

- Desværre er markedskræfterne alene ikke nok til at få realiseret potentialerne for energibesparelserne. Derfor er det samfundsøkonomisk fornuftigt med mål for at reducere vores energiforbrug i bygninger, siger Camilla Damsø Pedersen.

Klimarådets rapport fra 2017 viser, at tiltag til reduktion af drivhusgasser i transport- og landbrugssektoren er omkostningstunge. Derimod er energirenovering af bygninger et af de billigste tiltag, som samtidig i høj grad vil lette omstillingen mod fossil uafhængighed i 2050.

- Vi kan kun opfordre til, at energibesparelser i bygninger får en mere central plads, end det har i vismændenes rapport, når de danske politikere skal beslutte sig for virkemidler til at nå vores klimamål, siger Camilla Damsø Pedersen.

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13

Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69