Nyt skattefradrag skal give mere forskning og udvikling

I løbet af 2015 og 2016 er der kommet turbo på erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling. Men alligevel halter vi fortsat efter Norge og Sverige på det område. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik

- Efter 4-5 års stilstand kom der i 2015 og 2016 gang i erhvervslivets forsknings- og udviklingsaktivitet, som blev løftet med 2,7 milliarder kroner i 2015 og yderligere 3,4 milliarder kroner i 2016, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

- Denne mere optimistiske tilgang falder meget godt sammen med, at der for alvor kom gang i dansk økonomi og erhvervsinvesteringerne i 2015 og 2016. Og forskning og udvikling viser sig for det meste at være en god investering for både virksomheder og samfundsøkonomi.

Alligevel er der et stykke op til vores nordiske naboer. Ifølge Danmarks Statistik har Norge haft en samlet vækst i erhvervslivets forsknings- og udviklingsudgifter på 32 procent i perioden 2010-2016. I Sverige var det tilsvarende tal 18 procent og i Danmark mere beskedne 15 procent.

101,5 procent fradrag i 2018 og 2019
Som en del af efterårets erhvervspakke har regeringen sammen med DF og Radikale indført et forhøjet skattefradrag for forskning og udviklingsaktiviteter.

- Det var oprindeligt meningen, at det forhøjede forskningsfradrag først skulle træde i kraft i 2019, men nu er det besluttet at rykke initiativet frem til 2018, og lovforslaget er netop nu i høring, siger Bo Sandberg.

- Foreløbig er der tale om ganske små skridt i forbedrede rammevilkår. I 2018 og 2019 kan man fradrage forsknings- og udviklingsudgifter med 101,5 procent – mod normalt 100 procent – inden betaling af selskabsskat. I 2020 stiger fradraget til 103 procent, og det øgede fradrag er fuldt indfaset i 2026 med 110 procent, forklarer cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, telefon 28 50 38 19

Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri, Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69