Størst mangel på arbejdskraft i Hovedstaden og Midtjylland

Manglen på arbejdskraft er rykket op som den største udfordring for byggeriet. Værst ser det ud i Region Midtjylland og region Hovedstaden. Her kniber det efterhånden med at rekruttere brede faggrupper som tømrere og murere, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri

Dansk Byggeri har via Danmarks Statistik set på den opfattede mangel på arbejdskraft i byggevirksomhederne. Den viser en markant stigning fra 1. kvartal 2014 til 4. kvartal 2017 i alle dele af landet.

Kun i Region Syddanmark er der fortsat en lige så stor andel af virksomhederne, der oplever mangel på efterspørgsel som dem, der mangler kvalificeret arbejdskraft. Hvis virksomhederne ikke kan få besat de ledige stillinger, må de sige nej til ordrer.

Opgørelsen viser andelen af beskæftigelsen i byggeriet, hvor de pågældende virksomheder oplever manglen på arbejdskraft som en produktionsbegrænsning.

• Region Midtjylland er gået fra 11,3 procent i 2014 til 38,3 procent i 2017.
• Region Hovedstaden er gået fra 8,3 procent i 2014 til 35,3 procent i 2017.
• Region Sjælland er gået fra 9,3 i 2014 til 31,3 procent i 2017.
• Region Syddanmark er gået fra 11,7 procent i 2014 til 22,7 procent i 2017.
• Region Nordjylland er gået fra 3,3 procent i 2014 til 19,0 procent i 2017.

Varmt, men ikke overophedet
I hele landet er andelen af byggevirksomheder, der angiver mangel på arbejdskraft som en produktionsbegrænsning, steget fra 9,3 procent i 2014 til 31 procent med udgangen af 2017.

- Det ville være ”komiske Ali” at benægte, at der er flaskehalse i byggeriet. Og vi så også i 2. halvår 2017 en markant stigning i antal faktiske forgæves rekrutteringer. Men man skal huske på, at presset på arbejdsmarkedet også er en gylden chance for at få marginaliserede grupper ind på arbejdsmarkedet. Jeg vil betegne byggeriets arbejdsmarked som varmt, men ikke overophedet, siger cheføkonom Bo Sandberg om tallene.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, telefon 28 50 38 19
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri, Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69