Vand og solcreme er vigtige på solrige arbejdsdage

Den seneste måned har flere bygge- og anlægsvirksomheder henvendt sig til Dansk Byggeri for at høre, om der er særlige regler for, hvordan medarbejderne skal arbejde i varmen. Husk at drikke rigeligt vand og brug solcreme, lyder rådene.

Juli har været den mest solrige måned nogensinde og ifølge DMI forsætter det gode vejr i august. Som arbejdsgiver har man ansvaret for at indrette arbejdet sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt.

- Det gælder også i varmen. Og derfor opfordrer jeg vores medlemsvirksomheder til at tale med medarbejderne om, hvordan man bedst får indrettet arbejdspladsen i varmen. Kan der for eksempel sættes en blæser eller parasol op. Eller kan arbejdet rykkes rundt efter, hvordan bygningernes skygger flytter sig i løbet af dagen, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Hun minder om, at det også er vigtigt at tale med bygherren, hvis det er nødvendigt at tage særlige forholdsregler.

Drik rigeligt med vand

Stærk sol og fysisk arbejde giver sved på panden. Når vi sveder, forsvinder en del af den salt og vand, vi har i kroppen.

- Derfor er vigtigt at drikke rigeligt med vand i løbet af en arbejdsdag. Og selv om det kan være fristende at slukke tørsten i sodavand eller energidrik, er vand langt det bedste, siger Mette Møller Nielsen.

Skal man arbejde i solen, skal man også selv huske at bruge solcreme. Især læberne er udsatte i solen, fordi der ikke er pigment i dem.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72

Journalistpraktikant Caroline Fie Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, telefon 29 74 94 44