Foråret lader vente på sig i bygge- og anlægsbranchen

Bygge- og anlægsvirksomhederne har ikke fundet optimismen frem, selv om solen skinner. Virksomhedernes forventninger til fremtiden er stadig lunkne, viser Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for februar.

Humøret hos virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen har ikke ændret sig den seneste måned. Konjunkturindikatoren for branchen ligger uændret på minus 3 i februar.

- Det er ikke ligefrem forårsstemning, der præger erhvervslivet i øjeblikket. Både industri og bygge og anlæg er præget af den internationale usikkerhed med Brexit og den aktuelle handelskrig mellem USA og Kina, siger analysechef Andreas Fernstrøm, Dansk Byggeri.

I februar 2019 blev mere end en femtedel af bygge- og anlægsbranchen ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen, fordi virksomhederne ikke kunne skaffe de medarbejdere, de havde brug for. Det er færre end for et år siden, hvor en fjerdedel manglede medarbejdere. Men selv om færre virksomhederne har svært ved at tiltrække kvalificerede medarbejdere, er situationen stadig alvorlig. Virksomheder, der ikke kan få de rigtige medarbejdere, kan blive tvunget til at sige nej til ordrer.

- Presset er lettet en smule. Men vi venter, at det stadig vil være svært for mange virksomheder at skaffe medarbejdere i de kommende år. Det ændrer sig ikke, selv om blandt andet de store anlægsentreprenører bliver ramt af, at der er udsigt til meget få offentlige anlægsopgaver de næste år, siger Dansk Byggeris analysechef Andreas Fernstrøm.

Analysechef Andreas Fernstrøm, afe@danskbyggeri.dk, telefon 21 26 66 34