Lad nu erhvervsfremmesystemet være i fred

Debatindlæg af erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri. Bragt i PolicyWatch den 19. juni 2019

Det danske erhvervsfremmesystem har været igennem en lang reformproces, der stadig er i gang og skal have lov til at virke, før nye politiske reformer sættes i gang på området. Derfor vil Socialdemokratiet, SF og Enhedslistens ønske om at ændre erhvervsfremmesystemet på ny skade mere, end det vil gøre gavn.

I maj 2018 ændrede VLAK regeringen og DF erhvervsfremmesystemet, så opgaven med at hjælpe virksomhederne med at udvikle sig, blev fjernet fra regionerne og administrationen lagt over til staten og kommunerne. De tidligere væksthuse, som lå under regionerne, blev omdannet til regionale erhvervshuse, der ikke længere kun hjælper vækstvirksomheder, men også andre virksomheder.

For langt de fleste virksomheder er ændringerne til at overse. Derfor kan det undre os i dansk erhvervsliv, at Socialdemokratiets finansordfører Benny Engelbrecht kalder erhvervsfremmesystemet ”nakkeskudt”. Vi ved, at både staten, kommunerne og vores virksomheder er glade for den nye måde at organisere erhvervsfremmen.

Selv om valget er overstået, og partierne har brug for at vise handlekraft, er erhvervsfremmesystemet ikke stedet at gøre det. Det, vi for alt i verden ikke har brug for nu, er ukonkrete løse udmeldinger om nye omvæltninger af systemet, der netop er ved at komme på plads. Vores virksomheder har brug for stabilitet frem for politisk kamp og nye ændringer.

Erhvervsfremmebestyrelsen, organisationer, virksomheder og andre interessenter har brugt mange måneder på at arbejde med den nye strategi. Og formanden for erhvervsfremmebestyrelsen Jakob Riis og resten af bestyrelsen har været igennem en grundig proces og gør et flot stykke arbejde for at lægge den nye strategi. Det skal ønsket om at sende politiske signaler nødigt spolere.

Konstante ændringer af systemet er i sig selv skidt for effektivt arbejde, så nu må der komme politisk ro om området. Hvis man vil føre en effektiv erhvervspolitik, skal man i stedet bruge eventuelle nye midler på at fjerne de mest administrativt tunge afgifter, som ikke giver mange penge i statskassen. Der er nok at tage fat på.

Vi håber, at det nye Folketing og den kommende regering vil lade erhvervsfremmen i fred og i stedet tage fat, hvor det virkelig nytter.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95