Overraskende lav inflation i 2018 gav aktivitet i byggeriet

En lav inflation i 2018 kom virksomhederne til gode. Danmarks Statistiks nye tal viser, at inflationen landede på 0,8 procent for hele året. Den lave inflation sikrede en pæn fremgang i danskernes realløn, og var med til at få mange boligejere til at ofre lidt mere på at forbedre deres bolig.

Faldet i inflationen fra 2017 til 2018 gav ifølge Dansk Byggeris beregninger hver enkelt dansker – fra spæd til olding – ca. 1.000 kr. mere at gøre godt med sidste år.

- Selv om danskerne stadig har finanskrisen siddende i krop og pengepung og derfor sparer meget op, så er der også en ekstra portion penge til privatforbrug. Det har blandt andet været med til at sikre en pæn aktivitet på renoveringsmarkedet, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Netop privatforbruget og hjemmemarkedet var sidste år den vigtigste vækstmotor i det danske opsving, mens eksporten hængte noget med næbbet. Danmark har i øjeblikket den laveste inflation i EU.

Benzinpriserne er faldet markant

Som de fleste nok har kunnet konstatere ved benzintankene rundt omkring, så er det i øjeblikket især benzinprisen, der trækker priserne nedad. Også det er godt nyt for især bygge- og anlægsvirksomhederne og deres ansatte, som er afhængige af biler og varebiler, når de skal til og fra skiftende arbejdssteder, og når de skal opbevare værktøj og arbejdsredskaber.

- På bundlinjen er en inflation på 0,8 procent i december og for 2018 som helhed overraskende lav med tanke på hvor langt inde i et økonomisk opsving, vi er, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg, der da også forventer et lille hop opad i inflationen i år.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19