På kvindernes internationale kampdag kickstarter en ny fortælling om bygge- og anlægsbranchen

Fredag den 8. marts på kvindernes internationale kampdag inviterer Dansk Byggeri og 3F til morgenkaffe, rundstykker og en god historie om, hvor fedt det er at arbejde i bygge- og anlægsbranchen. Budskabet skal spredes ud til kvinderne, der i høj grad vælger byggeriet fra – men også de mænd, der ikke har øje for de mange spændende uddannelser og karrierer i branchen.

En flot bog med titlen ”#En ny fortælling” printet i guld og med 300 blanke sider. Det er hovedattraktionen ved arrangementet fredag morgen kl. 8.00 på erhvervsskolen Next i Glostrup.

Bogen skal gå på omgang og tage turen rundt i Danmark til erhvervsskoler, skoleklasser, arkitekter, politikere, byggemarkeder, mestre, svende og lærlinge på bygge- og anlægsvirksomheder og en masse andre, der beskæftiger sig med eller har en holdning til bygge- og anlægsbranchen.

Fra hver deres udgangspunkt er det meningen, at de skal fortælle, hvad der er spændende, vigtigt og givende ved at være murer, maler, tømrer, stenhugger, gulvlægger osv. Hvorfor er det attraktivt? Hvad er det helt konkret, der får brolæggeren eller snedkeren til at stå op ved 5-6 tiden hver morgen og glæde sig til at gå på arbejde? Og hvorfor synes lærlingen, at en praktikplads hos tømrermesteren eller anlægsentreprenøren er det helt rigtige?

Ud med alle fordommene

- Vi har brug for gode input til en ny fortælling om bygge- og anlægsbranchen som en mangfoldig branche med plads til både kvinder og mænd. Vi skal væk fra alle fordommene om byggeriet som en branche, hvor der kun er plads til mænd med store overarme og macho-kultur. Sådan er det ikke på byggepladserne i dag, og det skal vi have kommunikeret på en ny og overbevisende måde, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

En ny fortælling om bygge- og anlægsbranchen og byggeriets uddannelser var en af de vigtigste anbefalinger fra Byggeriets Kvinderåd, som blev nedsat for præcis et år siden og afsluttede sit arbejde i januar. Når input er skrevet ind i bogen, bliver de samlet af Dansk Byggeri og 3F, som sørger for at få ideerne ført ud i livet.

Interesserede, der ikke får lejlighed til at skrive i bogen, vil kunne give deres besyv med på Dansk Byggeris Facebook profil.

Pressen er velkommen ved arrangementet på Next, Fabriksparken 31, 2600 Glostrup, fredag den 8. marts kl. 8.00.

Underdirektør Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12