Arbejdsmiljø i virksomheden

Få et overblik over de arbejdsmiljøforhold, som I skal have styr på. Få hjælp til at lave en APV og inspiration til at styrke den sociale kapital i virksomheden.

Arbejdsmiljøet gælder de fysiske rammer, som fastlægges i Arbejdspladsvurderingen (APV). Du kan finde en skabelon over et skema til APV eller få hjælp her.

Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) er med til at sikre samarbejdet om det gode arbejdsmiljø. Der gælder specifikke regler for AMO, som afhænger af størrelsen på din virksomhed.

Desuden er virksomhedens sociale kapital og det psykiske arbejdsmiljø en medvirkende faktor til, hvordan arbejdsmiljøet er på din virksomhed.

  • Arbejdspladsvurdering (APV)

    I følge Arbejdsmiljøloven skal alle virksomheder med ansatte udarbejde en skriftlig APV. Der er følgende krav:

    • APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den
    • Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen
    • APV'en skal revideres mindst hvert tredje år, eller når der sker ændringer i arbejdet eller i arbejdsprocesser og arbejdsmetoder, der har betydning for arbejdsmiljøet, f.eks. hvis I får nye maskiner.

    Sådan gør I:

    Der er ingen fast formel for, hvordan APV’en skal laves, men den skal altid indeholde følgende faser:

    1. Identifikation og kortlægning af arbejdsmiljøforhold
    2. Beskrivelse og vurdering, fx i kortlægningskema: Download et kortlægningsskema (word)
    3. Inddrag sygefravær. Vurder, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som medvirker til sygefravær
    4. Udarbejd handlingsplan, hvor I prioriterer arbejdsmiljøproblemerne og find ud af, hvem der løser problemerne, hvordan og hvornår
      Download en handlingsplan (word)   
    5. Opfølgning: Følg op på, om problemerne bliver løst, og hvem der har ansvar for dette.

    Læs mere hos:

    Byggeriets Arbejdsmiljøbus hjælper gratis med APV´en

    Læs om APV på Arbejdstilsynets hjemmeside 

    Læs om APV på Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø i Bygge og Anlægs hjemmeside 

     

  • Arbejdsmiljøorganisation (AMO)

    Det er arbejdsgiveren, der skal tage initiativ til en arbejdsmiljøorganisation, men etablering skal ske gennem et samarbejde mellem alle i virksomheden.


    Virksomheder med 1-9 ansatte

    Denne størrelse virksomhed har ikke pligt til at nedsætte en arbejdsmiljøorganisation, men arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet kunne skriftligt dokumentere, at en årlig arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted og at de ansatte er blevet hørt.


    Virksomheder med 10-34 ansatte

    Samarbejdet i virksomheden omkring sikkerhed og sundhed skal organiseres i en arbejdsmiljøorganisation. Det betyder, at virksomheder med 10-34 ansatte skal etablere en arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau.

    Der skal være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen.

    Arbejdsmiljøorganisationen består af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiver eller dennes repræsentant som formand.

    Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdsledere det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen.


    Virksomheder med 35 eller flere ansatte

    Hvis virksomheden har 35 eller flere ansatte, skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af:

    1. 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper, der står for at udføre de daglige arbejdsmiljøopgaver i virksomheden.

    2.1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg, der står for de overordnede arbejdsmiljøopgaver i virksomheden.


    Arbejdsmiljøorganisation på byggepladsen

    På byggepladser skal der vælges en arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder til en arbejdsmiljøgruppe, når der er 5 ansatte eller derover, og arbejdet har en varighed på over 14 dage.


    Arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljøorganisationens medlemmer

    Både arbejdsmiljørepræsentant og arbejdsleder skal have gennemført den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen skal være gennemført inden 3 måneder efter, at den pågældende arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder er valgt eller udpeget. Ud over den obligatoriske uddannelse skal arbejdsgiveren tilbyde løbende, supplerende arbejdsmiljøuddannelse til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO. Inden for det første år som medlem af AMO skal medlemmerne have tilbudt to dages supplerende uddannelse og hvert af de efterfølgende år, hvor arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere sidder i AMO, skal arbejdsgiveren tilbyde uddannelse svarende til 1½ dags varighed.


    Læs mere: 

    Læs hvordan Byggeriets Arbejdsmiljøbus hjælper gratis med AMO 

    Se hvad Arbejdstilsynet skriver om AMO 

    Se hvad Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø i Bygge og Anlæg skriver om AMO.

    AMO i virksomheden

    AMO på byggepladsen

  • Psykisk arbejdsmiljø og trivsel

    Trivsel, samarbejde og mobning er nogle af de klassiske nøgleord i forhold til det psykiske arbejdsmiljø

    Samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere er vigtigt. Det skal sikre, at udvikling og effektivisering af virksomheden går hånd i hånd med trivsel blandt medarbejdere.

    Psykiske belastninger i arbejdet kan bl.a. føre til et øget konfliktniveau, dårlig trivsel, manglende energi, hovedpine og søvnbesvær. Belastninger over længere tid, kan øge risikoen for stress, depression og hjerte- og karlidelser.

    Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at virksomheden har et godt psykisk arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren kan dog ikke løfte denne opgave alene. Medarbejderne spiller også en vigtig rolle, når det handler om at skabe trivsel og arbejdsglæde i dagligdagen.  

    Læs vejledningerne her:

    Arbejdstilsynet

    Branchearbejdsmiljø BAR BA

    Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sikrer, at ledelse og medarbejdere i fællesskab kan løse virksomhedens kerneopgaver. 

    Social kapital i praksis

    I praksis forudsætter det, at ledelse og medarbejdere kan samarbejde, og at samarbejdet er baseret på en høj grad af tillid og retfærdighed. Det er de tre forhold, virksomheden skal sætte fokus på, hvis den vil opbygge en høj social kapital og løbende vedligeholde den. 

    Læs faktaark om Social Kapital

    Mere viden om social kapital

    Artikel fra Byggeriets Samarbejdsudvalg om:

    Social kapital – et middel til at udvikle samarbejdet i bygge og anlæg

     

     

     

  • Samarbejdsaftalen

    Samarbejde er nøglen til trivsel, produktivitet og godt byggeri

    Der findes ikke nogen færdig opskrift på, hvordan ledelse og medarbejdere skal samarbejde i virksomheder, men det giver god mening at finde en samarbejdsmodel, der bedst muligt fremmer samarbejdet i den konkrete virksomhed.

    Med eller uden et samarbejdsudvalg

    Uanset virksomhedens størrelse – og uanset om der er et samarbejdsudvalg (SU) eller ej – er det en fordel at skabe et systematisk samarbejde mellem ledelse og ansatte på alle niveauer i virksomheden. Samarbejdet gør det muligt at skabe virksomheder, der er konkurrencedygtige, samtidig med at medarbejderne trives.

    Udvikling af virksomheden og dialog

    Medarbejderne skal bidrage til virksomhedens udvikling. Derfor skal medarbejderne informere ledelsen om forhold, der har betydning for virksomhedens situation, fx mobning, dårlig stemning i et sjak eller en afdeling, problemer med fastholdelse af medarbejdere, mv.  Omvendt skal virksomhedens ledelse løbende informere medarbejderne om virksomhedens situation og om større, påtænkte ændringer. Skal der træffes større ændringer i virksomheden skal medarbejderne høres inden der træffes beslutning, så informationen gives på et så tidligt tidspunkt, at synspunkter, ideer og forslag fra medarbejderne kan indgå i beslutningsgrundlaget.

    Om samarbejdskonsulenttjenesten

    Samarbejdskonsulenttjenesten yder bistand ved oprettelse af SU og inspiration til, hvordan samarbejdet kan udvikles. Vejledning fra konsulenterne er gratis for virksomheder som er medlem af Dansk Byggeri, og det gælder også ved besøg fra konsulenterne. Kontakt samarbejdskonsulenterne

    Britta Marie Mørk Johansen, Dansk Byggeri (kontaktperson for arbejdsgivere og ledere)
    E-mail: bmj@danskbyggeri.dk

    telefon 72 16 02 54

    Paw Sjørslev Jensen, 3F (kontaktperson for tillidsfolk og andre ansatte)
    E-mail: paw.jensen@3f.dk
    telefon 88 92 02 56

  • Sundhedsordning

    Mange af Dansk Byggeris medlemmer har adgang til PensionDanmarks sundhedsordning. Sundhedsordningen giver dig og dine ansatte hjælp i tilfælde af smerter eller sygdom. Her tilbydes blandt andet:

    Forebyggende behandling
    Her tilbydes hurtig og ubegrænset behandling for problemer i led, muskler og sener

    Sundhedsteam
    Hjælp til langtidssygemeldte, sundhedstest og rådgivning

    Hurtig diagnose
    Kortere ventetid på at få stillet sin diagnose samt efterfølgende genoptræning

    Telefonisk rådgivning
    Til psykologhjælp, misbrugsrådgivning eller generel vejledning om behandlingstilbud i det offentlige sundhedsvæsen kan du ringe på telefon: 7010 0806


    Læs mere om PensionDanmarks sundhedsordning og deres forskellige tilbud på: Pension.dk/medlem/sundhed

Loading...